Client- en belangenorganisaties

Client of belangenorganisaties bieden op verschillende manieren ondersteuning aan jou als ouder.

Goede informatie

Client en belangenorganisaties hebben vaak goede informatie over regelingen waar je gebruik van kunt maken, waar je terecht kunt met welke vraag, en wat de klachtenprocedures zijn als er iets mis gaat. Deze informatie delen ze op hun websites of tijdens speciale informatieavonden of cursussen.

Lotgenotencontact

Client en belangenorganisaties bieden vaak allerlei activiteiten. Waarbij ouders met elkaar in contact kunnen komen en ervaringen uit kunnen wisselen. Wanneer ze deze activiteiten niet zelf aanbieden, zijn ze meestal goed op de hoogte waar je als ouder wél terecht kunt.

Belangenbehartiging

Veel cliënt en belangenorganisaties behartigen ook de belangen van ouders in bijvoorbeeld de politiek of de media. Dit doen ze op allerlei thema’s die belangrijk zijn voor zorgintensieve gezinnen, zoals goede zorg en opvang voor kinderen en het recht om mee te mogen doen.

Meldpunt

Sommige organisaties, zoals Iederin.nl, hebben ook een meldpunt waar je als ouder knelpunten kunt melden waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Soms biedt een cliëntorganisatie ook juridische ondersteuning en advies.

Betrouwbare bron Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.
Heb je een vraag? Bel ons op 0341 - 799 902 of neem online contact op